イントロダクション/Introduction
講師:リチャード・ペニャ(ニューヨーク映画祭名誉会長、コロンビア大学映画学名誉教授)
Lecture by Richard Peña (Director Emeritus, New York Film Festival, Professor Emeritus of Film and Media Studies, Columbia University)
多くの人にとってアフリカン・アメリカン映画の始まりはスパイク・リーであり、ジョン・シングルトンであり、あるいは60年代のジュリー・ダッシュだろう。さらに遡ってシドニー・ポワチエ、ハリー・ベラフォンテやアーサー・キットの名をあげる人は少ない。しかしアフリカン・アメリカンによってアフリカン・アメリカンのために作られたインディペンデント映画が少なくとも1915年から1950年代初頭まで実際に存在していた。これらの映画はコメディやミュージカルやウェスタン、メロドラマがあり、キャストは通常全員アフリカン・アメリカンで、彼らの居住区域のみで上映されていた。“ホワイト”アメリカにとって、こうした映画が存在すること自体ほぼ知られていなかった。こうした映画の中の特に特筆すべき作品は、民話と社会批評、超低予算映画特有の切迫した雰囲気を混合させ、独自の映画的美学を発展させた。このレクチャーではその特筆すべき、しかしほぼ知られていないアメリカ映画の一章についての歴史と発展を辿るものであり、スペンサー・ウイリアムズの『BLOOD OF JESUS』(1941)に加え、いくつかの関連映画のクリップを上映する。(リチャード・ペニャ)
*上映作品『BLOOD OF JESUS』(57分/1941)は日本語字幕無し(英語字幕付き)、レクチャーは英語(日本語通訳なし)。
リチャード・ペニャ:コロンビア大学映画・メディア学名誉教授。専門は映画理論とワールド・シネマ。1988年から2012年までリンカーン・センターとニューヨーク映画祭のディレクターを務める。
For most people, African-American cinema began with Spike Lee, John Singelton or Julie Dash back in the 1960s; a few might go back further to the first films with Sidney Poitier, Harry Belafonte, or Eartha Kitt. Yet in fact an independent cinema, made by and for African Americans, existed since at least 1915 until the early years of the 1950s. These films-comedies, musicals, westerns, melodramas-usually featured all-African American casts, and were shown almost exclusively in African-American neighborhoods; “white” America hardly knew these films existed. The most remarkable of these films developed their own cinematic aesthetic, a combination of folklore, social criticism and the exigencies of extreme low-budget filmmaking. This program will trace the history and development of this remarkable if little known chapter of American cinema, featuring clips from several films as well as a screening of Spencer Williams’ THE BLOOD OF JESUS (1941).
Richard Peña is an Emeritus Professor of Film and Media Studies at Columbia University, where he specialized in film theory and international cinema. From 1988 to 2012, he was the Program Director of the Film Society of Lincoln Center and the Director of the New York Film Festival. At the Film Society, Richard Peña organized retrospectives of many film artists.